اقتباس در سینما
دوره آموزشی اقتباس در سینما؛ تکنیکهای اقتباس از روایت و داستان
«این دوره برای نویسندگانی با هر سطح از تجربه که به فیلمنامه نویسی علاقه مند هستند مفید میباشد»
فیلمنامهنویسی مانند سایر هنرها به یک الگو نیاز دارد. فیلمنامهنویس نیز برای نوشتن طرح اولیه اثر خود میتواند اقتباس بکند و اتفاقا این شیوه، شیوهای رایج در جهان است.
اقتباس به معنی اکتفا کردن به یک متن و نوشته برای فیلمنامه نویسی نیست. بلکه آن متن، شروعی برای اقتباس در مسیر فیلمنامه نویسی میباشد.
هدف اصلی دوره اقتباس در سینما، فیلمنامه نویسی اقتباسی، آموزش و تمرین طرحنویسی میباشد. در این دوره استاد هادی مقدم دوست که از نویسندگان برجسته سینما و تلویزیون میباشد، سعی کرده است با ایجاد یک محیط پویا و کارگاهی، هنرجوها را با خود همراه کرده و بعد از آموزش اولیه مسیر برای اقتباس از روایت، با ایجاد بارش فکری، ایده پردازی هنرجوها را در خوانش اولیه متن ، برای تبدیل به فیلمنامه تقویت بکند.
در این دوره هنرجوها یاد میگیرند که :
- نحوه مواجهه با یک اثر ادبی و تکنیک های اقتباس از روایت و داستان چگونه است؟
-چگونه یک متن برای تبدیل به فیلمنامه تقویت شود؟
-بنا کردن فیلمنامه بر اساس یک روایت و داستان چگونه است؟
در گام اول دوره، هنرجو با موارد زیر آشنا میشود :
نحوه خواندن متن از دریچه نگاه یک نویسنده و فیلمنامه نویس
شناسایی شخصیتهای داستان
شناخت اهمیت مضمون و شناسایی شروع و پایان داستان
کشف ایده ها و موقعیت های نمایشی
شاخ و برگ دادن و گسترش روند داستان
خلق حس های مختلف، تداعی و تطبیق متن با تصورات فیلمنامه نویس
کشف ظرفیت های مشترک متن روایت با فیلم و سینما
در گام بعدی هنرجویان نکات مکشوف و در اختیار را تفکیک و طبقه بندی کرده، به آنها نظم داده و به ارتباط، ترکیب و ساماندهی آنها میپردازند. در قدم آخر هنرجو با زدن یک طرح آموزشی، فیلمنامهای کوتاه نوشته و استاد با تحلیل و بررسی فیلمنامه ایرادات احتمالی فیلمنامه را برطرف میکند.
این اثر در پنج جلسه تهیه و تولید شده است.