ساعت جادویی؛ گاهی در حد هالیوود، گاهی در حد یک آماتور!

ساعت جادویی؛ گاهی در حد هالیوود، گاهی در حد یک آماتور!

مریم اسدزاده مریم اسدزاده
| پنج‌شنبه 03 اسفند 1402 | مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

واقعه گوهرشاد، در ذیل داستان انیمیشن ساعت جادویی شاید برای کودک جا نیفتد اما همین که والدین مجبور شوند برای کودکشان این واقعه تاریخی را توضیح دهند، یک حرکت رو به جلو برای بیان موضوعات تاریخی در بستر انیمیشن است؛ آنچه سال‌ها نگفتیم تا به شرایط کنونی جامعه در بحث حجاب، این واجب شرعی و عرفی رسیدیم!

اما آیا موضوع فیلم ساعت جادویی درباره حجاب است؟ خیر، موضوع این انیمیشن سفر به زمان و چگونگی از بین بردن فرهنگ و سنت‌های ایرانیان توسط رضاخان است.

 البته پرده اول فیلمنامه ضعیف است و مخاطب را جذب و برای دیدن ادامه فیلم ترغیب نمی‌کند. حتی در قسمت‌هایی که به وسیله ترانه و با انیمیشن دو بعدی، بخشی از محتوای مورد نظر بیان می‌شود، به حدی پرداخت ضعیف است که بهتر است این قسمت‌ها حذف شود. اما در ادامه و بعد از عطف اول، فیلم برای کودکان می‌شود و از نظر پرداخت داستانی و اجرا قوی‌تر از بخش قبلی است.

دانلود و تماشای انیمیشن ساعت جادویی

در برج میلاد، خانه جشنواره، صدای دیالوگ‌ها نسبت به موسیقی بسیار بلند بود و گوش را اذیت می‌کرد که بایستی در نسخه اکران level شود. در مورد ترانه انتهایی کار هم، مفهوم و ملودی، هر دو، متناسب با اثر بودند اما متاسفانه در بخش دیالوگ نویسی به این نکته دقت نشده است که ترانه «من یه پرنده‌ام» از «ایرج خواجه امیری»، که از زبان جاهل‌ها خوانده می‌شود، در زمان رضاخان خوانده نشده و ایرج در زمان وقوع فیلم یعنی سال 1314، سه ساله بوده است! 

انیمیشن ساعت جادویی در تکنیک بسیار قوی بود و در صحنه حرکت دوچرخه سوار از روی برگ‌ها، که با حالت مماس از روی برگ‌ها سر خورده و آن‌ها را خرد یا به اطراف پخش نمی‌کند، باعث به خنده افتادن تماشاگر می‌شود. البته طراحی دو کاراکتر شهربانی که یکی شبیه مرحوم «جهانگیر فروهر» و دیگری شبیه مرحوم «کیومرث ملک مطیعی» بود و در دوبله با ته لهجه شمالی صحبت می‌کرد، باعث شده بود که ذهن مخاطب به صورت پیش فرض یکی را مخوف و دیگری را ساده لوح بداند و این از نقاط مثبت کار و حرفه‌ای کار است که کار سازنده را در پرداخت شخصیت‌ها آسان‌تر می‌کند.

درمورد طراحی و فضاسازی انیمیشن ساعت جادویی، با اینکه در نشست خبری از طرف کارگردان اثر بیان شد که دو سال برای این پروژه تحقیق شده است، اما طراحی فضای اطراف حرم در نمای باز به گونه‌ای بود که گویی قبلا حرم امام رضا در پاریس یا لندن بوده؛ تمام خانه‌ها به سبک خانه‌های قدیم اروپایی و با شیروانی و دودکش بودند!

 در مجموع برای کار پر زحمت و پروسه طولانی و سه ساله ساخت انیمیشن ساعت جادویی و نیز دغدغه پرداخت به موضوعی تاریخی، باید به سازندگان این انیمیشن خدا قوت گفت؛ زیرا علاوه بر به نمایش در آوردن یک داستان واقعی، با شریف‌ترین حالت ممکن و به خاطر رعایت محدوده سنی مخاطبان کودک، صحنه کشتار فجیع متحصنین به نمایش در نیامد و فقط یک کامیون دیدیم که دستی از آن بیرون افتاده بود و بعد از رفتن کامیون تنها لکه خونی روی زمین بود تا مشخص شود داخل کامیون بدن‌های شهدای این واقعه است. این مورد یعنی رعایت کردن عدم نمایش صحنه‌های خشن با در نظر داشتن رده سنی مخاطب، جزو نایاب‌های امروز رسانه‌ها است. ان شاء الله انیمیشن ساعت جادویی بتواند با اصلاح مواردی که طراحی و انیمیت وجود داشت، در اکران عمومی هم مخاطب کودک و نوجوان را جذب کند.

اکران عمومی انیمیشن ساعت جادویی

علاقمندان می توانند برای ثبت درخواست اکران مردمی فیلم های آپاراتچی و ساعت جادویی (ویژه کودکان و نوجوانان)، در ایام ماه رمضان یا در تعطیلات عید نوروز، به سایت عماریار مراجعه نمایند.

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021