جوجه اردک زشت
مستند «جوجه اردک زشت»، روایت گامی نو در تدریس دروس کاربردی به محصلان آموزش و پرورش است. با توجه به این که درس هایی که در مدارس تدریس می شدند.
مهارت های کاربردی برای زندگی فردی و اجتماعی شان به دانش آموزان آموزش نمی دهند، مسئولین مربوطه برآن شدند تا دروسی را ارائه کنند که پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشد؛ اما این دروس خاص، معلم خاص ندارد. «محمدرضا محمدی» معلم ریاضی و معلم نمونه و...
تماشای آنلاین و دانلود مستند جوجه اردک زشت
مستند «جوجه اردک زشت» روایت گامی نو در تدریس دروس کاربردی به محصلان آموزش و پرورش است. با توجه به این که درس هایی که در مدارس تدریس می شدند مهارت های کاربردی برای زندگی فردی و اجتماعی شان به دانش آموزان آموزش نمی دهند، مسئولین مربوطه برآن شدند تا دروسی را ارائه کنند که پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشد؛ اما این دروس خاص، معلم خاص ندارد. «محمدرضا محمدی» معلم ریاضی و معلم نمونه و….
کتابها و کلاسهای مدرسههای ما عمدتاً از مطالبی و مباحثی تشکیل شدهاند که صرفاٌ به بعد دانشی فرایند آموزش و پرورش توجه دارند و در این میان، مهارتآموزی و دید مسئلهمحور بسیارکمرنگ یا در خوشبینانهترین حالت، فرمایشی و ظاهری است.
با توجه به وجود چنین ضعف و آسیبی در برنامهی آموزش و پرورش، در سالهای اخیر اقداماتی چون تدوین سند تحول آموزش و پرورش و بهدنبال آن اضافهشدن دروسی چون تفکر و سواد رسانهای، مدیریت خانواده و سبک زندگی، کارگاه کارآفرینی و تولید، انسان و محیط زیست و… صورت گرفتهاست. با این وجود، متأسفانه این دسته از دروس که با عنوان دروس مهارتی یا مسئلهمحور شناخته میشوند، جایگاه درخوری و مناسبی در مدرسهها ندارند. مستند «جوجه اردک زشت»، اثر مختصر و مفیدی است که کوشیدهاست به واکاوی و آسیبشناسی این معضل کنونی در مدرسهها بپردازد. این مستند محصول سال ۱۳۹۹ بوده و با همکاری مرکز نوآوری رسانا تهیه و تولید شدهاست. تهیهکنندگی اثر را صدرا علیبک بر عهدهداشته و امیرحسین مرزبان و محمّدمهدی قاسمی نویسندگان آن بودهاند.
در «جوجه اردک زشت» با مسئولان، کارشناسان، معلمان، دانشآموزان و متخصصان متعددی مصاحبه و گفتگو شدهاست تا دیدگاهی همهجانبه و کامل نسبت به مسئله شکل بگیرد. نکتهی محوری مستند، در قالبی استعاری اینگونه بیان شدهاست که این گروه از دروس جدید مهارتی و مسئلهمحور بهدلیل ناهمگنی با دیگر دروس نظری، کاستی در امکانات آموزشی لازم و همچنین نبود معلمان متخصص برای آنها، بهسان جوجه اردک زشتی است که جایگاه شایستهای در میان دیگر جوجههای زرد و طلایی (دروس اصلی نظری که نسبت مستقیم و مشخصی برای کسب رتبههای بالا در کنکور سراسری دارند) نداشته و همچون موجودی یتیم، سردرگم و بیپناه در حال تلفشدن در محیط کنونی آموزش و پرورش مدارس است.
البته در این میان به اقدامات خودجوش و سازندهی یکی از معلمان نمونهی درس تفکر و سواد رسانهای، محمدرضا محمدی، هم اشاره میشود که پیش از این ریاضی تدریس میکرده و بهناچار شروع به درسدادن تفکر و سواد رسانهای به دانشآموزانش میکند. معلمی که با پشتکار و نوآوریهای خودش توانسته کمک شایانی به جبران کاستیهای آموزش این درس کند و برای بسیاری از معلمان این درس در سرتاسر کشور ابهامزدایی و پشتیبانی محتوایی و روشی داشته باشد. اینگونه تلاشهای فردی اگرچه درخشان و شایستهی تقدیر اند، اما همچنان مسئلهی اصلی باقی است که با سر از تخم درآوردن یک جوجه که آن هم در مقایسه با دیگر جوجهها زشت بهنظر میآید، نمیتوان در نظام آموزش و پرورش کشور تحول ایجاد کرد!
این مستند یکی از فیلم های منتشر شده عماریار با موضوع «نظام آموزشی» است. از جمله این آثار می توان به فیلم کوتاه حضرت مهندس، مستند میراث آلبرتا، مستند پشت کوه های بلند، مستند قمار چهار گزینه ای، مستند بی کار آفرین، مستند مغزهای یخ زده، مستند سد در سد، مستند دیوارهای سرد، مستند جوجه اردک زشت، مستند دیوانگی، مستند بیتربیت، مستند مرثیه ای برای یک رویا، مستند راه غریب، مستند یونیورسیتی و… اشاره کرد.