فراخوان خونین؛ حقیقت یک شب سیاه در ایذه

روایتی مستند از شبی پر از فتنه، و پرسش‌هایی که بی‌پاسخ نماندند

فراخوان خونین؛ حقیقت یک شب سیاه در ایذه

| پنج‌شنبه 30 امرداد 1404 | مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه
شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، شهر ایذه لرزید. صدای گلوله، خون، فریاد و از دست رفتن جان کودکانی چون کیان پیرفلک، یکی از تلخ‌ترین تراژدی‌های امنیتی تاریخ معاصر ایران را رقم زد. مستند «فراخوان خونین» به کارگردانی حسین پالیزدار، اثری جسورانه و پژوهش‌محور است که با استناد به تصاویر بایگانی‌شده، مدارک امنیتی، اعترافات متهمان و شهادت بازماندگان، پرده از ابعاد پنهان این حادثه تروریستی برمی‌دارد.

این مستند تنها یک روایت تصویری از یک رویداد خونین نیست چرا که پژوهشی مستند، تحلیلی و تکان‌دهنده است که نگاه مخاطب را به فراتر از سطح ماجرا می‌برد؛ به زوایای کمتر گفته‌شده‌ای از جنگ‌های ترکیبی، بازی‌های منطقه‌ای، و نبردهای رسانه‌ای در دل سرزمین‌های خسته از فتنه.

 

مستند از دل اسناد: وقتی دوربین حقیقت را ثبت می‌کند

«فراخوان خونین» با بهره‌گیری از تصاویری کمتر دیده‌شده و نسبتا جدید از شب حادثه، مخاطب را به دل واقعه می‌برد. گفت‌وگوهای پدر و مادر کیان پیرفلک غم‌انگیز و حاوی تأملاتی انسانی درباره هزینه‌ی تروریسم برای خانواده‌های ایرانی است.

اما مستند در دام احساسات صرف نمی‌افتد؛ با تکیه بر داده‌های دقیق امنیتی، روند شناسایی عوامل، درگیری مسلحانه، و دستگیری تروریست‌ها در ۲۹ آذر همان سال را با دقت بازسازی می‌کند. تلاش شده است تا ابعاد فنی و تاکتیکی عملیات امنیتی در کنار ابعاد انسانی و اجتماعی حادثه به تصویر کشیده شود تا یک مستند با اسناد و دقت بالاتری باشد.

 

چرا ایذه؟ چرا فراخوان؟ تحلیل فراتر از یک واقعه محلی

یکی از دستاوردهای مهم مستند، پاسخ دادن به پرسش‌های بنیادین حادثه است:

چرا ایذه انتخاب شد؟ آیا این ترور صرفاً عملیاتی کور بود یا بخشی از یک طراحی بزرگ‌تر؟

 

«فراخوان خونین» با بررسی داده‌های فرامرزی و مصاحبه با تحلیل‌گران سیاسی، این حمله را بخشی از پروژه‌ای می‌داند که هدف آن تشدید تنش‌های قومی و مذهبی در خوزستان، ضربه به وحدت ملی، و ایجاد بستر جنگ نیابتی در درون خاک ایران بوده است.

همچنین به نقش جریان‌های معاند منطقه‌ای، حمایت رسانه‌ای برخی کانال‌های فارسی‌زبان خارجی و بهره‌برداری از فضای اعتراضات سراسری اشاره می‌شود؛ فصلی از جنگی پیچیده که هم میدان دارد، هم رسانه، و هم قربانیان بی‌گناه.

 

انسان‌محور و بدون سیاست‌زدگی: روایت از چشم مردم

برخلاف بسیاری از آثار امنیتی، «فراخوان خونین» بیش از آن‌که روی «تحلیل کلان سیاسی» تمرکز کند، به سراغ رنج مردم ایذه می‌رود. این مستند با دوربین‌هایی ساده حس همدلی را برمی‌انگیزد؛ از چهره غم‌زده مادران داغدار گرفته تا شهروندانی که هنوز با کابوس شب ترور زندگی می‌کنند. همین زاویه انسانی است که اثر را از یک گزارش سرد به یک روایت درگیرکننده و دراماتیک تبدیل کرده است.

نقدهای درون‌گفتمانی؛ ضعف‌هایی که می‌توانست جبران شود

در عین حال، مستند «فراخوان خونین» با همه دقت و عمقش، از برخی نقدها بی‌نصیب نیست؛ نقدهایی که در جهت تقویت اثربخشی روایت انقلابی مطرح‌اند؛

نقش کم‌رنگ نهادهای مردمی: پرداخت اندک به حضور بسیج، گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی در مدیریت پساحادثه، فرصت نشان دادن «مردمی‌بودن نظام» را تا حدی از دست داده است.

پرهیز از نقد نهادهای امنیتی: مستند بیش از حد بر واکنش سریع پس از حادثه تأکید دارد، اما از بازخوانی عملکرد پیشگیرانه (یا نبود آن) در مرحله قبل از وقوع حادثه نیز نیاز است.

 

نقاط قوت و برجستگی‌های اثر

مستند «فراخوان خونین» نقاط قوتی دارد که آن را به اثری ماندگار در حوزه مستندسازی امنیتی و سیاسی تبدیل کرده است؛

افشای چهره واقعی تروریسم: با استناد به اسناد معتبر، چهره طراحان و حامیان این اقدام تروریستی به صراحت معرفی شده‌اند.

نمایش اقتدار و هوشیاری امنیتی: نحوه برخورد با عوامل و بازسازی عملیات شناسایی، توان اطلاعاتی جمهوری اسلامی را برجسته می‌سازد.

تقویت گفتمان وحدت ملی: تأکید بر همبستگی میان اقوام و مذاهب و تأکید بر ایرانی‌بودنِ تمام قربانیان، پاسخی به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه است.

مستندنگاری دقیق و قابل استناد: بهره‌گیری از اسناد، ویدیوها و شهادت‌نامه‌های معتبر، روایت را از احساسات خام جدا کرده و به سطح یک گزارش مستند ارتقا داده است.

تبدیل یک فاجعه به تجربه جمعی: این اثر به‌خوبی موفق شده است تا حادثه‌ای تلخ را به درسی تاریخی برای نهادهای انقلابی و نسل جوان تبدیل کند.

 

چرا باید این مستند را دید؟

«فراخوان خونین» فقط درباره ترور ایذه نیست؛ درباره‌ی چگونگی تبدیل یک تراژدی به ابزار جنگ روانی، چگونگی مدیریت بحران در شرایط پیچیده داخلی، و چگونگی روایت حقیقت در عصر بمباران رسانه‌ای است. این مستند را باید دید چون تاریخ را باید از زبان اسناد شنید، نه دروغ‌های پرفالوئر. و باید دید، چون هنوز هم دشمن، از مسیر «فراخوان‌ها»، خون‌خواهی را به تله‌ می‌برد.

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021