سرزمین بدون مردم، برای مردم بدون سرزمین

اکران آنلاین مستند اسرائیلیسم در سکوی عماریار

سرزمین بدون مردم، برای مردم بدون سرزمین

| پنج‌شنبه 08 شهریور 1403 | مدت زمان مطالعه : 7دقیقه
کلمه «اسرائیلیسم»، به عنوان نام مستندی با محوریت یهودیان آمریکا، کنایه آمیز است. معمولا به معنای اصالت اسرائیل یا مکتب اسرائیل، استعمال می‌شود. وقتی مستند را ببینید و به پایان برسانید، کنایه پنهان در این نام، پیدا می‌شود. موضوع مستند، بررسی یک گزاره در میان یهودیان آمریکایی است. کسانی که در خانواده‌ای یهودی، ساکن ایالات متحده هستند و تولد و زیست آن‌ها در ایالات متحده است. گزاره این است که نسل‌های آینده یهودیان آمریکا، باید به این باور برسند که هویت یهودی آن‌ها، با محبت ورزیدن به اسرائیل معنادار است و اگر به اسرائیل باور تام و تمام ندارند، باید در یهودی بودن خود شک کنند.
پرسشگری مستند، از اساس این گزاره شروع می‌شود: آیا این گزاره درست است؟ اگر یک یهودی به رفتار اسرائیل و موجودیت اسرائیل نگاه همراه با انتقاد داشته باشد، اگر اسرائیل را نپذیرد، معتقد باشد که رژیم اسرائیل نژاد پرست است، آیا باز هم یهودی است؟ ایده «یهودی از خود متنفّر» یعنی چه؟ چه کسانی این عبارت را درباره چه کسانی به کار می برند؟
همه ما در جریان هستیم که سرمایه داران یهودی، عمدتا ابرسرمایه داران دنیای امروز هستند( لزوما هم در فهرست ۵۰۰ سرمایه دار فوربز حضور ندارند). از طرفی سیاست کلی ایالات متحده، لااقل درباره اسرائیل را این جماعت هدایت می کنند. همین جماعت به فکر آینده همبستگی اسرائیل و آمریکا هستند و می دانند که بهرحال دیر یا زود میدان دست نسل بعد از خودشان می افتد و اگر نسل بعد هم مثل خودشان پشتیبان اسرائیل نباشند، اسرائیل از بین خواهد رفت. 
تصویری از مستند اسرائیلیسم
بر اساس این نگاه، مراکز گوناگون آموزشی و فرهنگی برای یهودیان راه اندازی کرده، گزاره مذکور در سطور گذشته را محور آموزش کودکان و نوجوان یهودی در آمریکا قرار داده اند. رویداد های سالانه و فصلی در اسرائیل برگزار می شود و به صورت رایگان، جوانان یهودی به این رویدادها می روند و از نزدیک با سرزمین های اشغالی آشنا می شوند. اسم این مجموعه برنامه ها را گذاشته اند « حقوق تولد». مستند اسرائیلیسم با یکی از این متولیان آموزش و پرورش یهودی صحبت می کند، او می گوید "اگر از من بپرسند با ۱۰۰ میلیون دلار، برای آموزش جوانان یهودی چه می کردی؟ پاسخ می دادم شرایط سفر آنها به اسرائیل را فراهم می کردم!". 
اما برگردیم به جریان روایت در مستند.از بین خیل یهودیانی که به سرزمین های اشغالی تحت برنامه حقوق تولد سفر می کنند، کسانی هستند که بعد از مدت ها که از کودکی تحت تعلیم این برنامه ها رشد کرده اند، در ارتش اسرائیل مدتی خدمت کرده اند، رفتار اسرائیل با مردمان بومی ساکن آنجا را دیده اند، حالا دیگر باور به اینکه اسرائیل برای یهودیان نجات بخش است ندارند. منتقد سفت و سخت سیاست های اسرائیل در سرزمین های اشغالی هستند، آپارتاید اسرائیل علیه مردمان بومی آنجا را نقض آشکار حقوق بشر می دانند و نمی پذیرند که یهودی بودن آنها با حمایت از اسرائیل معنا دارد.
تصویری از مستند اسرائیلیسم
سازندگان این مستند، به سراغ دو تن از این افراد رفته و در یک روایت موازی با دیگر فعالان حقوق بشری، تلاش می کنند دلایل آنها را واکاوی کرده، نشان دهند که واقعیت این است یا آن؟ و در نشان دادن این بحث، مستند موفق عمل کرده است و شما در پایان مستند به وضوح در می یابید که مبنای رفتار آنها چیست و چرا علیه اسرائیل موضع دارند.
آنچه که بر جذابیت اسرائیلیسم افزوده است، مصاحبه با کسانی است که موافق آپارتاید اسرائیل در سرزمین ها اشغالی هستند، موافق اشغالگری اسرائیل هستند و از متولیان برنامه حقوق تولد به حساب می آیند. تصاویر کمتر دیده شده ای از درون جامعه یهودیان در این مستند دیده می شود که برای ما ایرانی ها تازگی دارد و بسیاری از ما، اسرائیل و یهودی جماعت را از درون خودشان ندیده ایم! اصل این تضاد در درون خود یهودیان آمریکاست و غیریهودیان نقشی در این ماجرا ندارند.
«سرزمین بدون مردم، برای مردم بدون سرزمین» یا « یهودیان در یک تهدید دائمی به سر می برند»، گزاره هایی است که در مستند به عنوان تعالیم یهودیان در آمریکا،از زبان خود جوانان یهودی، به آن اشاره می شود. در حالی که وقتی با واقع روبرو شده و دیدند که واقعا انجا یک سرزمین بدون مردم نیست، بومیان فراوانی در آنجا زیست داشته اند که به مرور زمان توسط اسرائیل یا کوچ اجباری شده یا پاکسازی قومی شده اند، به اسرائیل بد بین شده و تلاش کردند این حقایق را به هم نسلان خودشان هم منتقل کنند. 
تصویری از مستند اسرائیلیسم
در مجموع این مستند، نگاه به مناقشه اسرائیل و فلسطین را در میان یهودیان آمریکایی که اصلی ترین حامیان اسرائیل هستند روایت میکند . اگر علاقه مند به دیدن این مستند هستید، میتوانید در سکوی عماریار و با زیرنویس اختصاصی عماریار تماشا کنید.
 
منبع: رجانیوز
نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021