نگاهی به گناهکار نسخه 2018

سینمای دانمارک و یک درام دلهره ‌آور

نگاهی به گناهکار نسخه 2018

رضا کلی وندی رضا کلی وندی
| یک‌شنبه 20 خرداد 1403 | مدت زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

انتقال نیمار از بارسلونا به پاری سن ژرمن در اوت ۲۰۱۷ چیزی حدود 240 میلیون دلار خرج روی دست این باشگاه فرانسوی گذاشت. ربطش به فیلم «گناهکار» چیست؟! با کمی حساب و کتاب درمی‌یابیم که در حقیقت ناصرالخلیفی (مالک باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن) با این رقم می‌توانست 480 فیلم مثل «گناهکار» بسازد.

درست خواندید. عجیب ولی واقعی است. این فیلم با بودجه‌ای 500 هزار دلاری ساخته شده (بودجه ساخت یک فیلم متوسط در هالیوود چیزی حدود 30 میلیون دلار است.) فیلمی تقدیرشده از سینمای دانمارک که توسط گوستاو مولر (Gustav Moller) ساخته شده و اثری ناب و به‌یادماندنی در ژانر جنایی محسوب می‌شود. در این نوشتار به بررسی بیشتر گناهکار می‌پردازیم. برای دانلود و تماشای فیلم گناهکار The Guilty به سایت عماریار مراجعه کنید. 

 پوستر فیلم دانمارکی 2018

قصه گناهکار چیست؟!

داستان فیلم گناهکار درباره یک افسر پلیس به نام «آسگر هولم» است که به دلیل رفتار نامناسبش به مرکز تماس اضطراری منتقل شده. آسگر روزی خسته‌کننده را می‌گذراند تا اینکه تماسی تلفنی دریافت می‌کند از زنی که مدعی است دزدیده شده. در کلِ این فیلم قرار است شاهد تلاش‌های آسگر برای شناسایی هویت گروگانگیر و نجات گروگان باشیم.

فیلم  گناهکار در فضایی محدود (یک لوکیشن) ساخته شده، صحنه‌های متنوع و پرخرجی ندارد و تمرکز اصلی عوامل آن بر صدا و مکالمات تلفنی بوده است. مسئله‌ای که برای مخاب یک تجربه‌ ناب و منحصر به فرد از سینمای دانمارک می‌سازد.

تصویری از فیلم گناهکار

گناهکار؛ فیلمی نیم میلیونی!

هزینه ساخت یک فیلم متوسط در هالیوود معمولاً بین 20 تا 60 میلیون دلار است. این هزینه شامل همه‌ مراحل تولید از جمله پیش‌تولید، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه و پس‌تولید می‌شود. در این مقیاس 500 هزار دلار برای تولید یک فیلم بیشتر به یک شوخی می‌ماند. بنابراین این که یک فیلم با چنین بودجه‌ای ساخته شود به اندازه‌ کافی عجیب است. حال به این نکته، فروش بالا (درآمدی تقریباً 5 میلیونی و10 برابر بودجه‌ اولیه) و اقبال این فیلم در فضای بین‌المللی را هم اضافه کنید.

این رقم پایین برگرفته از مینیمالیستی و تک لوکیشنی بودن فیلم است؛ امری که هزینه‌ها را به ‌شدت کاهش داده و نمایانگر توانایی بالای گروه سازنده و همچنین کشش روایتی است که ارائه می‌دهد. در کل باید اذعان کرد که گناهکار نمونه‌ای از یک فیلم موفق با بودجه‌ای محدود است که توانسته به دلیل کیفیت بالای تولید و داستان قوی، مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد و درآمد قابل توجهی کسب کند.

تصویری از فیلم گناهکار

اقبالی افسانه‌ای

گناهکار از اولین اکران اقبال زیادی داشت و توانست علاوه بر کسب جوایز، نظر منتقدان را هم با خود همراه کند. مرور کردن بخشی از جوایزی که گناهکار به ‌دست آورده می‌تواند در درک این موفقیت مفید باشد: 

1. جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد از جوایز فیلم دانمارک (Bodil Awards

2. جایزه تماشاگران از جشنواره فیلم ساندنس (Sundance Film Festival

3. جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival

البته گناهکار نامزد جوایز متعددی هم بوده که در رسیدن به آن‌ها ناکام مانده است؛ از جمله بخش بین‌الملل اسکار، جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم ساندنس و جایزه بفتا.

حرف حساب

هر فیلمی حرف حسابی دارد. حتی آن‌ها که هنوز زیبایی شناختی را از افلاطون وام ‌دارند یا آن‌‌ها که مقید به هنر برای هنر هستند هم حرف حسابی دارند. این مورد و گزاره‌ای که طرح گردید، درباره فیلم گناهکار هم صادق است و این فیلم به صورت پنهان و حتی آشکار، اهداف و پیام‌هایی برای انتقال در لایه‌های مختلف داستان جای داده است؛ پیام‌هایی که برای آگاهی از آن‌‌ها بایستی با وسواس بیشتری به فیلم توجه کرد. 

گناه و رستگاری از اولین مضامینی است که به آن برخورد می‌کنیم: آسگر به دنبال جبران گناهی است که مرتکب شده و این موضوع به محور اصلی داستان تبدیل می‌شود. تلاش او برای نجات ایبن (زنی که با او تماس گرفته) نه تنها به عنوان وظیفه حرفه‌ای بلکه به عنوان یک وظیفه شخصی و اخلاقی نیز مطرح می‌شود.

نبرد نابرابر نقاط قوت و ضعف

برای فیلم گناهکار نقاط قوت متعددی مطرح شده است. در مقابل ولی صرفاً به محدودیت مکان و محدودیت شخصیت‌‌ها به عنوان نقاط ضعف اشاره می‌شود که برمی‌گردد به انتخاب کارگردان برای روایت داستانش. این فیلم به خاطر داستان متمرکز و استفاده هوشمندانه از صدا و مکالمات تلفنی به عنوان عناصر کلیدی درام، توانسته نظرات مثبتی را دریافت کند. 

تصویری از فیلم گناهکار

بازی جیکوب سیدرگرن (Jakob Cedergren) در نقش آسگر از جمله نقاطی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته. او توانسته شخصیتی پیچیده و چندلایه را به مخاطب نشان دهد که نقش آفرینی‌اش در لحظات حساس و تصمیم‌گری‌ها بسیار باورپذیرتر باشد. کارگردانی مولر با استفاده از یک رویکرد مینیمالیستی و تمرکز بر جزئیات از دیگر نقاط قوتی است که روی آن مانور زیادی داده شده است. این رویکرد توانسته تعلیق و هیجانی بی‌نظیر در فیلم ایجاد کند. 

نقطه قوت دیگر گناهکار هم فیلمنامه و داستان آن است. همانطور که پیش از این اشاره شد، این فیلم در یک لوکیشن ساخته شده و تقریبا تک بازیگر است. در چنین شرایطی فراز و فرودهای داستان است که می‌تواند به کمک بازیگر و کارگردان بیاید و مخاطب را همچنان پای فیلم بنشاند. 

سخن نهایی

گناهکار نمونه‌ای از یک فیلم موفق با بودجه کم است که توانسته به دلیل ترکیب مناسبی از کیفیت بالای تولید، داستان قوی و بازی تحسین‌برانگیز درآمد قابل توجهی کسب کند. مشاهده‌اش می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان به درام، جذاب باشد. برای دانلود فیلم گناهکار با زیرنویس فارسی به سایت عماریار مراجعه کنید.

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021