شور و شیرینِ تمام وقت Fulltime2021

نگاهی به معنا در یک فیلم فرانسوی

شور و شیرینِ تمام وقت Fulltime2021

رضا کلی وندی رضا کلی وندی
| شنبه 02 تیر 1403 | مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

فیلم تمام وقت (با نام فرانسوی À plein temps) روی نقاط مشترک انسان امروزی و روزمرگی آن دست گذاشته، احساسات را به نمایش می‌گذارد و تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند قسمت‌هایی از این زندگی نشان دهد.

تمام وقت در مورد یک مادر تنها و 2 فرزند او است. این مادر دغدغه‌ تربیت بچه‌هایش را دارد و برای نزدیکی به محل زندگی شوهر سابقش، در حومه‌ پاریس زندگی می‌کند. ژولی (با بازی لور کالامی)، سرخدمتکار یک هتل 5 ‌ستاره در پاریس هم هست و همین مسئله او را درگیر روزمرگی و تعارضاتی در زندگی می‌کند. تمام وقت روایت چند روز از زندگی ژولی است که در با اعتصابات سرویس حمل و نقل در فرانسه همراه شده است. برای تماشای فیلم تمام وقت fulltime 2021 به سایت عماریار مراجعه کنید.

تصویری از فیلم تمام وقت

تمام وقت روایت چه کسی است؟

فیلم تمام وقت محصول سال 2021 به کارگردانی اریک گراول، یک درام فرانسوی است که زندگی روزمره و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در جامعه مدرن به تصویر می‌کشد. این فیلم حول چالش‌های یک مادر تنها سر و شکل گرفته و در آن «ژولی» در تلاش است تا بین کار پر تنش و مسئولیت‌ مادری‌اش به تعادل برسد. او در این روزها باید با چالش‌های مضاعفی دست و پنجه نرم کند؛ از جمله تأخیرهای مکرر حمل و نقل عمومی که به خاطر اعتصاب است.

زندگی ژولی با بحران‌های مالی و نیازهای فرزندانش پیچیده‌تر می‌شود. او مجبور است راه‌های خلاقانه‌ای برای مدیریت زمان و منابع محدود خود پیدا کند؛ در حالی که همواره با خطر از دست دادن شغل و خانه‌اش روبروست. این فیلم روایتی واقعی و بسیار ملموس از یک زن است که باید با واقعیت‌های زندگی مدرن روبرو شود.

تصویری از فیلم تمام وقت

ژولی علاوه بر انجام وظایف روزانه، در تلاش است شغل خود را عوض کند و شرایطش را بهبود ببخشد. در کنار این‌ها، چیزی که مهم نیست شغل و نوع کار ژولی است. مهم روزمرگی است که نمی‌تواند از آن رها شود. با این تعریف، فیلم تمام وقت می‌تواند قصه‌ زندگی همه‌ ما باشد. مایی که هر کداممان به نسبتی در شبانه روز، درگیر تکرار شده‌ایم. نکته‌ای که فیلم به خوبی از آن بهره برده و با باورپذیر ساختن شخصیت ژولی مخاطب را به هم‌ذات‌پنداری با او فرا می‌خواند. 

اعتصابات؛ خوب یا بد؟

اعتصابات در این فیلم به عنوان یک عنصر کلیدی در روایت داستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصیت اصلی، ژولی، دارد. فرانسه است و اعتراضات و جنبش‌های مختلف و همیشگی آن. اعتصابات در این فیلم به تاریخ خاصی برنمی‌گردد ولی بر اساس واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی موجود در فرانسه طراحی شده‌ است. برای دانلود و تماشای تمام وقت با زیرنویس فارسی به عماریار مراجعه کنید.

تصویری از فیلم تمام وقت

البته فیلم تمام وقت کمی مغرضانه به این اعتصابات می‌پردازد و با نشان دادن اثر این گونه کنش‌ها بر زندگی افرادی مانند ژولی آن‌ ‌را نقد می‌کند. هر چند فیلم چنین حقی را برای اعتصاب‌کنندگان محترم شمرده و مدافع شرایط اقتصادی و اجتماعی فرانسه نیست. فشار کاری ژولی به خاطر همین اعتصابات بالاتر می‌رود و نه تنها جنبه‌های مالی زندگی او که حتی سلامت روانی و عاطفی‌اش هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

 فیلم به طور هوشمندانه و همراه با شیطنت، تضاد و تناقض‌هایی را که در اعتصابات وجود دارند، به تصویر می‌کشد. از یک سو، اعتصابات به عنوان ابزاری برای مبارزه با نابرابری‌ها و بهبود شرایط کاری نشان داده می‌شود و از سوی دیگر، تأثیرات منفی آن‌ بر افراد آسیب‌پذیر، مانند ژولی به نمایش در می‌آید.

در مجموع فیلم تمام وقت ضمن ارائه‌ یک نگاه چندوجهی به مسئله اعتراضات، بر ناکارآمدی چنین اقداماتی تاکید می‌کند. برای این نگاه، دلیل هم دارد: امثال ژولی که بر مشکلاتشان اضافه شده است. (اساسا زندگی ژولی بعد از شروع اعتصابات به چالش کشیده می‌شود و پیش از این، علی رغم مشکلات بسیار، به ثبات نسبی رسیده بود.)

تصویری از فیلم تمام وقت

تمام وقت؛ نبردی تکراری برای بقا

نبرد برای بقا، جذابیت خاصی دارد. مسئله جایی است که این نبرد به یک روتین تبدیل شود. در این صورت هم اصالت نبرد زیر سوال می‌رود و هم اصالت انسان. ژولی نماد بسیاری از انسان‌هایی است که با زندگی در شهرهای بزرگ، به تنهایی باید برای تأمین نیازهای اولیه خود تلاش کنند. مشکلات حمل و نقل عمومی، ساعات کار طولانی و فشارهای اقتصادی موضوعاتی هستند که در فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده‌اند و این افراد با آن درگیرند.

حرف حساب تمام وقت

تمام وقت، ژولی را بهانه کرده است تا به نقد سیستم اقتصادی بپردازد. سیستمی که افراد را به کار زیاد وادار می‌کند اما در نهایت فقط می‌توانند نیازهای اولیه‌شان را تأمین کنند. فشار مالی و عدم امنیت شغلی مسائلی هستند که ژولی در طول فیلم با آن‌ها روبروست. سیستم اقتصادی به گونه‌ای است که فرد را در یک چرخه بی‌پایان از کار و تلاش برای زندگی قرار می‌دهد، بدون اینکه فرصتی برای بهبود وضعیت اقتصادی یا اجتماعی خود داشته باشد.

تصویری از فیلم تمام وقت

(اصولاً فیلم، تلاش ژولی در تعویض شغل را گذرگاه سعادت او نمی‌داند. او در هر صورت چه شغل را به‌دست آورد و چه نیاورد مجبور است دوباره در همین ورطه قدم بگذارد و مشغول نبرد روزانه برای بقا باشد.) این نقد به وضوح نشان می‌دهد که چگونه سیستم اقتصادی فعلی می‌تواند به شدت استرس‌زا و ناعادلانه باشد. 

علاوه بر نقد سیستم اقتصادی، نظام طبقاتی موجود هم مورد نقد این فیلم است. موقعیت ژولی به عنوان کارمند هتلی 5 ستاره که باید با مشتریان ثروتمند سروکار داشته باشد، تضاد طبقاتی را به خوبی نشان می‌دهد. او هر روز با افرادی مواجه می‌شود که به لطف ثروت و امکانات، زندگی راحتی دارند در حالی که این زن مجبور است شبانه روز برای زنده ماندن بدود. 

تص

سخن پایانی

«تمام وقت» فیلمی است که تلاش می‌کند با نگاهی واقع‌گرایانه مشکلات اجتماعی و اقتصادی و بنیادی زندگی انسان مدرن را بررسی کند. در این فیلم، با ژولی خسته می‌شوید، حرص می‌خورید و همزمان با او دنبال راهِ در رو برای مرتفع کردن مشکلات هستید. همراه او می‌خندید و گاهی حتی زودتر از او گریه‌تان شروع می‌شود. دیدنش خالی از لطف نیست. برای تماشای آنلاین و دانلود تمام وقت به عماریار مراجعه کنید.

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021