نگاهی به فیلم فارست گامپ Forrest Gump

طنازی و لبه‌ی تیغ در هالیوود

نگاهی به فیلم فارست گامپ Forrest Gump

رضا کلی وندی رضا کلی وندی
| سه‌شنبه 22 خرداد 1403 | مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

فیلم فارست گامپ Forrest Gump دیالوگ ماندگاری دارد: «زندگی مانند یک جعبه شکلات است، هرگز نمی‌دانی چه چیزی نصیبت می‌شود.»  این فیلم کل دنیا را مثل همین دیالوگ می‌بیند و جهان‌بینی‌اش را در خلال یک روایت متفاوت از تاریخ آمریکا ارائه می‌دهد؛ روایتی هرچند شیرین ولی آمیخته با سختی و اتفاقات دشوار. فارست گامپ با داستانی ساده اما عمیق و تاثیرگذار، شخصیت‌هایی ماندگار و مفاهیم انسانی جایگاهی ویژه در تاریخ سینمای جهان دارد. در ادامه‌ این نوشتار تلاش می‌کنیم نگاهی همه جانبه به این ساخته ‌رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) بیندازیم. برای دانلود فیلم فارست گامپ به عماریار مراجعه کنید.

تصویری از فیلم فارست گامپ

خلاصه‌ داستان فارست گامپ

 داستان از نیمکت ایستگاه اتوبوسی در جورجیا (یکی از ایالت‌های جنوبی آمریکا) آغاز می‌شود، جایی که تام هنکس (Tom Hanks) در نقش فارست گامپ در انتظار برای اتوبوس نشسته است. او قدرت بیان خوبی ندارد ولی سادگی و احترامش به همه، باعث می‌شود حین انتظار برای اتوبوس شروع ‌کند به تعریف کردن زندگی‌اش برای افراد. با لحنی به شدت آرام ولی گیرا که می‌تواند نماینده‌ای واضح برای ضریب هوشی پایین او باشد. فارست داستان زندگی‌اش را برای افراد مختلف تعریف می‌کند. او توضیح می‌دهد که چگونه با مشکلات جسمی و ضریب هوشی پایین مواجه بوده اما به کمک مادرش توانسته بر این موانع غلبه کند. 

فارست با جنی کوران، دوست دوران کودکی‌اش، رابطه نزدیکی دارد. او همچنین در تیم فوتبال دانشگاه آلاباما بازی می‌کند، در جنگ ویتنام به عنوان سرباز خدمت می‌کند و به دلیل شجاعتش نشان افتخار دریافت می‌کند. پینگ پونگ بازی می‌کند و به قهرمانی هم می‌رسد. پس از بازگشت از جنگ، فارست به میگوگیری مشغول می‌شود و با کمک ستوان دن تیلور، هم‌رزمش در ویتنام، به موفقیت اقتصادی بزرگی دست می‌یابد. البته همه‌ این‌ها مقدمه‌ای است برای بیان مفاهیم و مضامینی روان‌شناتی و فلسفی در خلال روایتی طنز از تاریخ آمریکا. 

تصویری از فارست گامپ در جنگ ویتنام

پر از کشمکش

فیلم «فارست گامپ» مجموعه‌ای از وقایع مهم تاریخی آمریکا را از دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ روایت می‌کند. فارست گامپ، به عنوان شخصیت اصلی، به طرزی شگفت‌آور و کاملاً اتفاقی در بسیاری از این وقایع شرکت می‌کند یا شاهد آن‌ها است. واقعه‌ اول جنبش حقوق مدنی است. جایی که فارست به طور غیرمستقیم حضور دارد. او شاهد تصمیم تاریخی برای ادغام دانشگاه آلاباما است که در سال ۱۹۶۳ توسط جرج والاس، فرماندار وقت، با آن مخالفت شد. 

در فیلم، فارست به طور تصادفی یک کتاب را به یکی از دانشجویان سیاه‌پوست می‌دهد که نشانه‌ای از حمایت ضمنی او از جنبش حقوق مدنی است. واقعه‌ دوم از نظر اهمیت، جنگ ویتنام است و بخش بسیار مهمی از فیلم را به خودش اختصاص داده است. فارست به عنوان سرباز در این جنگ شرکت می‌کند و با شجاعت جان هم ‌رزمانش را نجات می‌دهد، به نشان افتخار هم می‌رسد. فیلم فارست گامپ در بازنمایی تصاویری از واقعیت‌های تلخ جنگ و تأثیرات آن بر سربازان آمریکایی، موفق عمل کرده است. 

تصویری از فیلم فارست گامپ

مدال افتخار پایان کار فارست و جنگ ویتنام نیست و پس از بازگشت، فارست در تظاهرات ضد جنگ در واشنگتن دی ‌سی شرکت می‌کند. او به طور تصادفی در تجمعی در نزدیکی بنای یادبود لینکلن سخنرانی می‌کند، هرچند که صدایش توسط مقامات قطع می‌شود. قسمت جذاب فیلم که با طنز بیشتر و واضح‌تری هم همراه است، دیدار فارست با 3 رئیس جمهور آمریکاست: 

  • جان اف. کندی (John Fitzgerald Kennedy) پس از موفقیت در تیم فوتبال دانشگاهی، فارست به کاخ سفید دعوت می‌شود و با رئیس‌جمهور کندی ملاقات می‌کند.
  • لیندون بی. جانسون (Lyndon B. Johnson) به دلیل شجاعتش در جنگ ویتنام، فارست از رئیس‌جمهور جانسون نشان افتخار دریافت می‌کند.
  • ریچارد نیکسون (Richard Milhous Nixon) فارست به عنوان یک قهرمان تنیس روی میز (پینگ ‌پنگ) در کاخ سفید با رئیس‌جمهور نیکسون ملاقات می‌کند.
تصویری از فیلم فارست گامپ

البته این همه‌ وقایع نیست، در فیلم، به واترگیت، فرهنگ هیپی، جنگ سرد و پینگ‌ پنگ دیپلماسی و طوفان کارمن هم پرداخته می‌شود که مخاطب فارسی‌زبان به نسبت آشنایی‌اش با تاریخ آمریکا متوجه آن‌ها شده است. بررسی همه‌ی این وقایع می‌تواند تفریحی جذاب و بهانه‌ای برای دیدن مجدد فیلم پس از کمی مطالعه در مورد تاریخ این کشور باشد. برای تماشای فیلم فارست گامپ Forrest Gump به عماریار مراجعه کنید.

فارست گامپ؛ اقتباسی جذاب

فارست گامپ بر اساس رمانی به همین نام نوشته وینستون گروم (Winston Groom) ساخته شده است. رمان فارست گامپ اولین بار در سال ۱۹۸۶ منتشر شد. به رغم وفاداری، فیلم تفاوت‌هایی هم با نوشته‌ی اصلی دارد: برای مثال در رمان، فارست به عنوان فردی با ضریب هوشی پایین‌تر و کمی خشن‌تر و بی‌پرده‌تر از فیلم توصیف شده است. سفر به فضا و زندگی در میان آدم‌ خوارها اتفاقات دیگری است که فیلم اشاره‌ای به آن‌ها ندارد. مرگ جنی در انتهای فیلم هم از دیگر تفاوت‌ها با رمان است. در کتاب، جنی زنده می‌ماند. همینطور صحنه دویدن بی‌وقفه فارست در رمان نیست.

تصویری از فیلم فارست گامپ

 این رمان شخصیت‌های زیادی ندارد؛ شخصیت‌هایی که فیلم هم تا حدود زیادی به آن‌ها وفادار بوده است: 

  • ‌فارست گامپ: شخصیت اصلی داستان که با ضریب هوشی پایین اما با توانایی‌های خاص و مهربانی بی‌نظیر، مسیرهای مختلفی را در زندگی طی می‌کند.
  • جنی کوران: دوست دوران کودکی و عشق زندگی فارست که زندگی پرفراز و نشیبی دارد.
  • خانم گامپ: مادر فارست که همیشه او را به تلاش و مثبت ‌اندیشی تشویق می‌کند.
  • ستوان دن تیلور: افسر فرمانده فارست در جنگ ویتنام که پس از جنگ دوست و شریک او می‌شود.
تصویری از فارست در کنار بابا و ستوان تیلور

پر از مفهوم

فیلم «فارست گامپ» حاوی پیام‌ها و مفاهیم عمیقی است که از جنبه‌های مختلف زندگی، انسانیت و جامعه آمریکا الهام گرفته‌اند. فارست گامپ با ضریب هوشی پایین و مشکلات جسمی به دنیا آمده است، اما این محدودیت‌ها او را از دستیابی به موفقیت‌های بزرگ باز نمی‌دارد. این پیام به وضوح بیان می‌کند که محدودیت‌های فیزیکی و ذهنی نمی‌توانند مانع از تحقق آرزوها و دستاوردهای فردی شوند، به شرطی که اراده و پشتکار وجود داشته باشد.

علاوه بر این فارست شخصیتی بی‌ریا و صادق است که دنیا را از دریچه‌ای معصومانه می‌بیند. این معصومیت و صداقت، او را در مسیرهای مختلف  به موفقیت می‌رساند. چیزی که می‌تواند تاکید بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی قلمداد شود.

تصویری از بازیگر نقش جنی در فیلم فارست گامپ

رابطه فارست با جنی، دوست دوران کودکی و عشق زندگی‌اش، یکی از جنبه‌های مهم فیلم است. این رابطه پیچیده و پر از فراز و نشیب نشان می‌دهد که عشق واقعی می‌تواند بر بسیاری از مشکلات غلبه کند و حتی در سخت‌ترین شرایط نیز پایدار بماند. 

مهم‌تر و دقیق‌تر از همه‌ آنچه بیان شد، نقش شانس و فرصت‌ها در زندگی فارست است. زندگی او بارها با فرصت‌های غیرمنتظره و شانس‌های ناگهانی تغییر می‌کند. از دیدار با شخصیت‌های تاریخی تا موفقیت‌های تجاری. چیزی که بر آن دیالوگ افسانه‌ای که ابتدای نوشته آمد هم کاملاً مطابقت دارد. همین مفاهیم و پیام‌هاست که در کنار طنزی جذاب و نقاد توانسته فارست گامپ را به یکی از آثار برجسته و الهام‌بخش سینما تبدیل کند.

تصویری از فیلم فارست گامپ

کلام آخر

فارست گامپ فیلمی است سال 1994 ساخته شده. نقش اول آن تام هنکس است. این فیلم تاریخ آمریکا را دست‌آویزی برای بیان جهان‌بینی‌های متفاوت قرار می‌دهد. شخصیت‌ها هر کدام نه تنها داستان زندگی یک فرد را روایت می‌کند، بلکه هر کدام نماینده‌ی نوع نگرشی خاص به زندگی هم هستند. تماشا کردن این فیلم و دقت در مفاهیمی که قصد ارائه‌ی آن‌ها را دارد، می‌تواند زمان خوشی را برایتان فراهم کند. برای دانلود و تماشای فارست گامپ با زیرنویس فارسی می‌توانید به سایت عماریار مراجعه کنید.

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021