مبارزه با آتش!

مبارزه با آتش!

علیرضا اعلامی علیرضا اعلامی
| شنبه 30 دی 1402 | مدت زمان مطالعه : 1 دقیقه و 35 ثانیه

چگونه می‌توان با آتش مبارزه کرد و از جنس آتش نشد؟ پاسخ این سوال را تنها باران می‌تواند بدهد. مستند «عیدوک» روایت گر مردی است که در مواجه با باران، آتش درونش سرد شده و سرانجام، آرامش در او جاری می‌شود.

مستند عیدوک، روایت ‌گر سال‌های پس از دوران دفاع مقدس و جوانانی است که حال در میان سنگر های جبهه‌های جنوب و غرب، موی سپید کرده و وارد میدان دیگری برای جهاد شده‌اند؛ میدانی که اکنون، تشخیص حق از باطل در آن به مراتب سخت‌تر است. چه‌ کسی می‌تواند یک یاغی مسلح را در میان عشایر و اهالی بی‌گناه محلی تشخیص دهد؟ چه کسی مرد این میدان است؟ در این میان دست پروردگار، این بار سنگین را بر دوش فرمانده ای‌ کشاورز زاده، اهل استان کرمان می‌گذارد؛ سردار حاج قاسم سلیمانی.

روایت اما، تلاش می‌کند تا سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی را از زوایه دید عیدوک، یکی از افراد تأثیرگذار و شناخته شده در میان شروران جنوب شرقی کشور، روایت کند. بنابراین علی‌ رغم پرداختن به بعد نظامی، این سردار دل‌ها است که به تصویر کشیده می‌شود. مردی که در نهایت نه در میدان، بلکه در اتاقی ساده، دل و جان عیدوک را فتح می‌کند. سرداری که گویا علی‌رغم تسلط بر میدان جهاد، میدان دار دل‌ها است. عرصه نبرد او هرچند در زمین است اما او در نهایت بر دل‌ها چیره می‌شود.

مستند عیدوک، روایت‌ گر صفحاتی از تاریخ است که به فراموشی سپرده شده است. روایت هایی که شاید برای مخاطبین ساده به نظر برسد اما چند کیلومتر آن طرف‌ تر و در کشور های همسایه، یک آرزوی دست نیافتنی است. عیدوک، روایت‌گر مردانی است که در دستگاه صنع الهی، ساخته و پرداخته می‌شوند و در نهایت، در گمنامی، فاتح قلوب آزادگان جهان شده و سردار دل‌ها نام می گیرند.

در مستند عیدوک، سازندگان با دسترسی به تصاویر آرشیوی خوب و بهره‌برداری از آن، توانسته اند تا روایتی را کامل تر و مسلط تر از دیگر مستند های ساخته شده به مخاطب ارائه کنند که پیرامون حضور سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی و فعالیت های ایشان در جنوب شرقی کشور است. روایتی که کاش کمی در مورد  شخصیت اصلی خود به جمع بندی رسیده و این موضوع را با دنبال کنندگان مستند به سرانجام می‌رساند تا در انتها احساس رها شدن پایان روایت به مخاطب منتقل نشود.

 

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021