«تغییر ماموریت»؛ تغییر به سمت خودکفایی

«تغییر ماموریت»؛ تغییر به سمت خودکفایی

علیرضا اعلامی علیرضا اعلامی
| دوشنبه 25 دی 1402 | مدت زمان مطالعه : 1 دقیقه و 25 ثانیه

مستند «تغییر ماموریت»، روایتی از شکل‌گیری و عملکرد جهاد خودکفایی در راستای ارتقا و بهبود توان رزمی ارتش در دوران دفاع مقدس است. در این مستند سازندگان به خوبی و با شناخت کافی از اتفاقات رخ داده توانسته اند مخاطب را با خود همراه کرده و تغییر ماموریت جوانان مستعد و دلاور ارتش از وابستگی به خودکفایی را، روایت کنند.

در این مستند، علی‌رغم دسترسی به تصاویر آرشیوی، سازندگان با خلاقیت در استفاده از عکس های مربوط به روایت، که به خوبی انتخاب و بهره‌برداری شده است، توانسته اند روایتی پویا و جذاب را به تصویر بکشند. در مستند تغییر ماموریت، روایت به هیچ عنوان اسیر کلیشه نشده و با استفاده از روایت غیر خطی، پویایی خود را حفظ می‌کند که در نوع خود، بسیار جذاب و آموزنده برای مستند‌سازان جوان است.

یکی دیگر از نقاط قوت اثر، بهرمندی از روایت اول شخص افرادی است که خود، شخصیت های اصلی مستند تغییر ماموریت هستند. بهره‌برداری که گاه تا حد بسیار خوبی به اثر عمق روایی بخشیده و سرگذشت شرح داده شده در اثر را چند بعدی می‌کند. به طور مثال یکی از خاص‌ترین تصاویر آرشیوی اثر، یعنی شلیک موشک از هلیکوپتر کبری و اصابت آن به هدف، با توضیحات یکی از خلبانان، به یکی از صحنه های تاثیرگذار مستند تغییر ماموریت تبدیل می‌شود.

در مستند تغییر ماموریت، سازندگان با انتخاب و تمرکز بر روی شخصیت عطاالله بازرگان، به عنوان مغر متفکر جهاد خودکفایی، علاوه بر جذاب‌تر کردن روایت، به خوبی توانسته‌اند حضور و کمک شخص رهبر معظم انقلاب با جریان جهاد خودکفایی و همراهی ایشان از روزهای ابتدایی را به تصویر کشیده و با بهره‌مندی از رهنمود امام خمینی(ره)، به خوبی پیام اثر را به مخاطب منتقل کنند.

کمتر مستندی توانسته است تا منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را به تصویر کشیده و با شرح پیوستگی ایشان به عنوان یک مسیر فکری مشترک، تاثیرات این نوع نگرش و رویکرد را بر مسائل و چالش های حساس زمان معاصر روایت کند، مهمی که در مستند تغییر ماموریت، به سرانجام رسیده و نتیجه بخش بوده ‌است.

 

برای تماشا و دانلود این مستند می‌توانید به صفحه تماشای آنلاین و دانلود تغییر مأموریت در سایت عماریار مراجعه نمایید. همچنین در چهاردهمین دوره جشنواره عمار همانند دوره‌های پیشین، فرصتی فراهم شده ‌است تا علاقه‌مندان در سراسر کشور بتوانند منتخب فیلم‌های این جشنواره را به‌ صورت رایگان و با اینترنت نیم ‌بها در سامانه عماریار تماشا کنند. 

 

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021