علی خسروی: مقاومت زنان، خط مشترک آثار من است

مصاحبه با کارگردان فیلم کوتاه «گل‌خانه»

علی خسروی: مقاومت زنان، خط مشترک آثار من است

| یک‌شنبه 23 شهریور 1404 | مدت زمان مطالعه : 2.5 دقیقه
علی خسروی، کارگردان برجسته سینمای مستند و فیلم کوتاه، متولد ۱۳۵۹ و ساکن تهران است. او با مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی، سال‌هاست که در عرصه فیلم‌سازی فعالیت می‌کند و آثاری چون مستندهای «آرزوی استخدام»، «زندگی دیگران» و «نفت سیاه» و همچنین فیلم‌های کوتاه «جشن تکلیف» و «سلیمه» را در کارنامه خود دارد. فیلم کوتاه «گل‌خانه»، جدیدترین اثر او، با استقبال مخاطبان و بازخوردهای مثبت همراه بوده است. در این مصاحبه، خسروی از انگیزه‌ها، چالش‌ها و بازخوردهای این فیلم سخن می‌گوید.

علی خسروی درباره ایده اولیه فیلم «گل‌خانه» گفت: «فیلم داستانی «گل‌خانه» بعد از موفقیت فیلم «زاک» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه گرفت و در جشنواره فجر حضور داشت و جوایز متعددی دریافت کرد، برایم دغدغه‌ای جدی شد. داستان زنی که تلاش می‌کند خانواده‌اش را حفظ کرده و دور هم جمع کند، برایم بسیار جذاب بود. در مستندهای قبلی‌ام، همیشه به تصویر زنانی پرداخته‌ام که در شرایط مختلف مقاومت می‌کنند. در «گل‌خانه»، قصه یک زن دانشجو را روایت کردم که سعی دارد گلخانه‌ای آزمایشی را حفظ کند و همزمان رابطه‌اش با نامزدش را که قصد مهاجرت به خارج از کشور دارد، نگه دارد. این قصه‌ای بود که دوستش داشتم و ساختمش، خدا را شکر.»

خسروی در مورد پژوهش‌های انجام‌شده برای این فیلم افزود: «در پژوهش‌هایی که انجام دادم، به نکته عجیبی برخوردم: کشاورزی ایران با ۱۲ هزار سال قدمت، کمترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد. این برایم بسیار تعجب‌آور بود. صنعتی به این اهمیت، که غذا و معیشت مردم را تأمین می‌کند، چرا باید این‌قدر از نظر نوآوری عقب باشد؟ چرا دانشجویان کشاورزی، با وجود اهمیت و درآمدزایی بالای این حوزه، تمایلی به ورود و حل مشکلات آن با علم و دانش ندارند؟ این چالش بسیار مهمی است که واقعاً برایم عجیب بود.»

این کارگردان درباره چالش‌های تولید «گل‌خانه» اظهار کرد: «از نظر تولیدی، چالش‌های زیادی داشتیم. یک روز طوفان شدیدی در مزرعه خشک پنبه در اطراف کرج، جایی که گلخانه‌مان را ساخته بودیم، به ما خسارت مالی وارد کرد. چالش‌های دیگری هم بود، از جذب بودجه گرفته تا هماهنگی‌های مختلف. فیلم‌سازها در ایران همیشه با این مشکلات روبه‌رو هستند. مثلاً برای هماهنگی با یک پارک فناوری در جاده کرج، روزهای زیادی صرف کردیم تا بتوانیم مجوزهای لازم را بگیریم. متأسفانه برخی مسئولین که از قدرت سینما و فیلم‌سازی آگاه نیستند، این روند را برای فیلم‌سازان سخت‌تر می‌کنند.»

خسروی درباره بازخوردهای فیلم توضیح داد: «وقتی فیلم را در دانشگاه شهید بهشتی برای دانشجویان جوان نمایش دادیم، یکی از آن‌ها سؤالی پرسید که برایم خیلی جذاب بود. او گفت که در فیلم، خاک، مادر، زن و وطن شباهت زیادی به هم دارند. برایم جالب بود که این مفهوم عمیق، که در لایه‌های زیرین فیلم قرار داشت، دیده شده است. این نشان می‌داد که گروه فیلم‌سازی کارش را درست انجام داده. در آن جلسه، که با حضور یک استاد دانشگاه برگزار شد، بحث‌های خیلی خوبی درباره مفهوم مهاجرت و خانواده شکل گرفت که برایم بسیار ارزشمند بود.»

علی خسروی با نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی، توانسته است در آثارش صدایی تأثیرگذار خلق کند. «گل‌خانه» نشان‌دهنده مهارت او در روایت‌گری و تأکیدی بر تعهد او به استفاده از سینما به‌عنوان ابزاری برای بیان دغدغه‌های انسانی است.

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021