باغ کیانوش، فیلمی به کارگردانی رضا کشاورز حداد که از کتابی با همین نام، نوشته محمد جواد موحد، اقتباس شده است و تعلیق موجود در خط داستانی اش، مخاطب نوجوان و حتی بزرگسال را با خود همراه کرده و به روستایی در نزدیکی همدان می برد.
فیلم باغ کیانوش با انتخاب روزهای جنگ تحمیلی به عنوان کانسپت زمانی خود، علاوه بر مفاهیم ارزشمندی چون فداکاری و رفاقت، مشکلات و کمبودهای این برهه از تاریخ کشورمان را نیز به تصویر می کشد و رفتار و منش و شیوه فکری کودکان و نوجوانان را در این مقطع نمایش می دهد؛ به گونه ای که تماشاگر نوجوان با برخی از این موقعیت ها هم ذات پنداری می کند و برخی از آن ها را به سبب تفاوت زمانی، عجیب می بیند.
فیلم باغ کیانوش با روایت هایی عجیب و غریب، گره هایی را در مسیر شخصیت های داستان ایجاد می کند که هر کدام به دست یکی از بچه های روستا باز می شود. به این ترتیب مشکلی به مراتب پیچیده تر و بزرگتر با همبستگی این کاراکترهای نوجوان یا کودک با یکدیگر حل می شود؛ درست شبیه موسیقی میانه فیلم که همین مفهوم را می رساند. علاوه بر این موسیقی، موسیقی متن باغ کیانوش هم به جذابیت آن اضافه میکند. لحظههای دلهره آور فیلم، به همراه موسیقی متن مناسب، هیجان انگیزتر شده و حس و حال بیشتری را به مخاطب منتقل میکند.
تکیه بر تعلیق در داستان باغ کیانوش و حل شدن ماجراها و سوالات یکی پس از دیگری نکته جذاب این فیلم است که برای ذهن کنجکاو و جستجوگر نوجوان، سرگرم کننده به نظر می رسد.
استفاده از طنز در بین سختیها و مشکلات بزرگی که بچهها با آن دست و پنجه نرم میکنند، یکی دیگر از نقطه قوت های این اثر است که بار آن بر دوش «نادر» و «دوقلوها» است. خرده پیرنگهای این اثر و خط داستانی آنها و نیز فرجام کار، در صورت پی بردن مخاطب به آن، نیز میتواند از جمله نقاط قابل توجه فیلم باغ کیانوش باشد؛ به عنوان نمونه دزدی نادر از کیانوش و نابودشدن باغش. از طرف دیگر رابطه کیانوش با رفیق صمیمیاش یا رابطه بچهها با هم از دیگر نکاتی هستند که در فیلم باغ کیانوش جالب توجه خواهند بود.
فیلم باغ کیانوش، با داشتن قهرمانهایی از جنس کودک و نوجوان، که گاه با اشتباههای خود ماجراها را پیچیدهتر میکنند و گاه با شجاعت کودکانهشان مسائل پیچیده را بی پروا حل میکنند، از جمله فیلم های شگفتی ساز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در ژانر کودک و نوجوان و البته دفاع مقدس به شمار میرود.